Czech Starclass

Lodní třída Star

Třída STAR je ve světě nejrozšířenější závodní kýlová plachetnice. Navržená byla již v roce 1911 konstruktérem Francisem Sweisguthem. Díky velké oblibě je třída STAR olympijskou třídou již od roku 1932. Za svou stoletou historii bylo vyrobeno přibližně 8500 lodí a více jak 2000 lodí aktivně závodí dodnes.

Elegantní trup byl původně vyráběn ze dřeva, které později nahradil do dnes používaný laminát.

Oplachtění na je dostatečně velké, aby Star plul rychle i za velmi slabého větru, ale zároveň díky velmi pružnému stěžni, jehož průhyb je plynule nastavitelný kdykoli během jízdy a velkému množství ovládacích prvků je schopen plout i za těch nejtěžších větrných podmínek.

Veškeré vybavení těchto lodí a materiály použité při výrobě se řídí přísnými pravidly, tak aby byla zajištěna dlouhodobá schopnost konkurence i pro starší lodě.

Star praktikuje filozofii evoluce designu přes jeho 80 roků života. Vždy zůstat v čele plachtění technologie Star udržuje konzervativní rovnováhu, jehož cílem je udržet úroveň konkurence vysoká, drží náklady na uzdě a zachovat původní duch této velké jachty. Priority v oblasti bezpečnosti a praktičnosti vládli většinu změn v průběhu let. Tato kontrola vývoje třídy udržuje lodě, které by byly v důchodu ve věku do jiných tříd závodních i do jejich zlatých let. Některé z funkcí, které lze nalézt na dnešní Starboat jsou:

Nastavitelní jezdci kosatky

Čtyřsměrné ovládaní vodítek na palubě umožňuje měnit tvar plachty tak, aby měla dokonalý tvar odpovídající měnícím se podmínkám.

Odsávací klapky

Vyvinutý stáristickým závodníkem Duartem Bello. Závodníci rychle zjistili, že několik strategicky umístěných odsávacích klapek může rychle a bezpečně vypouštět přebytečnou vodu z lodi. Většina stárů má obvykle 4 tyto klapky.

Kruhový kiking

Vyvinul také Duarto Bello pro stáry, tato inovace dosáhla popularity v šedesátých letech minulého století, což se ukázalo být bezpečným a efektivním způsobem, jak ovládat vysoké zatížení dlouhého ráhna. Tento vývoj se později rozšířil i do dalších tříd.

Vyvažovací vesta

Jednoduchý postroj umožňuje posádce dostat svou váhu z lodi efektivněji. Vyrobeno právní předpisy třídy v roce 1981, musí být vesta vybavena rychlým uvolňováním, aby zajistily bezpečný únik v případě nouze. Vesta výrazně eliminuje namáhavou gymnastiku tradičně spojenou s vyvažováním lodi.

Hlavní rozměry

  • délka: 6,9 m
  • délka vodorysky: 4,7 m
  • šířka: 1,7 m
  • ponor: 1,02 m
  • hmotnost: 671 kg
  • hmotnost kýlu: 394,5 - 408,5 kg
  • délka stěžně: 9,6 m
  • plocha plachet: 27,92 m2
  • hlavní plachta: 20,50 m2
  • kosatka: 7,50 m2
All rights reserved. Powered by EXNET